dimecres, 26 d’agost del 2015

Espencat de polp

El polp, fresc o sec, ha format part dels plats tradicionals dels pobles de les comarques de la marina i dels pobles de muntanya de les comarques limítrofes, on ens arribava de la mà dels peixcaders o dels venedors de saladura ambulants.


Tradicionalment el polp fresc es cuinava, en la nostra zona, rostit a la brasa i guisat amb arròs o amb ceba, creïlles i altres verdures. També es prenia sec com si es tractara d'una saladura.

Que exquisits els polps de platja o de roca que es pesquen en la nostra costa!.

Actualment és molt difícil trobar polp sec en les tendes i mercats, i el seu consum s'ha reduït considerablement. Jo ho prenc quan m'ho aconsegueix un amic de la Marina Alta.

Vaig tenir una grata sorpresa quan vaig estar a Grecía perquè el polp sec, rostit a la brasa i amanit amb oli d'oliva i pebre roig, és un plat molt popular que es pren en tots els restaurants. Era habitual la imatge de polps penjats en canyes i exposats al sol. Em vaig sentir formant part d'una cuina mediterrània.

El polp sec és una delícia, però donada la seua escassa disponibilitat, he optat per l'espencat de polp fresc...que també és una recepta tradicional i estupenda!.

Espere que us agrade.
                                                   ********************

El pulpo, fresco o seco, ha formado parte de los platos tradicionales de los pueblos de las comarcas de la marina y de los pueblos de montaña de las comarcas limítrofes, donde nos llegaba de la mano de los pescaderos o de los vendedores de salazones ambulantes.

Tradicionalmente el pulpo fresco se cocinaba en nuestra zona asado a la brasa y cocido con arroz o con cebolla, patatas y otras verduras. También se tomaba seco como si se tratase de un salazón.

¡ Que exquisitos los pulpos de playa o de roca que se pescan en nuestra costa!.

Actualmente es muy difícil encontrar pulpo seco en las tiendas y mercados, y su consumo se ha reducido considerablemente. Yo lo tomo cuando me lo consigue un amigo de la Marina Alta.

Tuve una grata sorpresa cuando estuve en Grecía porque el pulpo seco, asado a la brasa y aliñado con aceite de oliva y pimentón rojo, es un plato muy popular que se toma en todos los restaurantes. Era habitual la imagen de pulpos colgados en cañas y expuestos al sol. Me sentí formando parte de una cocina mediterránea.

El pulpo seco es una delicia, pero dada su escasa disponibilidad, he optado por la ensalada con pulpo fresco...que también es tradicional y estupenda!.

Espero que os guste.

Espencat de polp

INGREDIENTS (Per a 4 comensals)
• 4 polps mitjans.(Segons grandària, uns 400 grams)
• 3 cebes mitjanes.
• 2 ous durs.
• 2 cabeçes d'alls.
• Oli d'oliva.
• Sal al gust i una culleradeta de pebre roig
MANERA DE FER
- Netejar els polps i torrar-los (millor a la brasa).
- Torrar les cebes al foc o al forn,sense que queden molt blanes .
- Bullir els ous fins que estiguen durs.
- Torrar les cabeçes d'all.
- Trossejar tot l’anterior, col·locar-ho en una platera, empolvorar-ho amb el pebre i salar.
- Afegir l’oli d'oliva al gust de cadascú.
ANOTACIÓNS: Són preferibles, per a aquesta amanida, els polps de platja que són mes xicotets, però es pot adaptar a qualsevol tipus de polp, sempre que s'adapte també el tipus de cocció, doncs cal tenir en compte la grandària del polp i la duresa de la seua carn. Sempre és recomanable la prèvia congelació del polp per a assegurar que estarà, en qualsevol cas, més tendre.També es pot utilitzar polp sec, si teniu possibilitat d'adquirir-ho.
                                                      ********************
INGREDIENTES (Para 4 comensales)
• 4 pulpos medianos.(Según tamaño, unos 400 gramos)
• 3 cebollas medianas.
• 2 huevos duros.
• 2 cabezas de ajos.
• Aceite de oliva.
• Sal al gusto y una cucharadita de pimienta roja
MANERA DE HACER
- Limpiar los pulpos y tostarlos (mejor a la brasa).
- Tostar las cebollas al fuego o al horno,sin que quedan muy blandas .
- Hervir los huevos hasta que estén duros.
- Tostar las cabezas de ajo.
- Trocear todo el anterior, colocarlo en una fuente, espolvorearlo con la pimienta y salar.
- Añadir aceite de oliva al gusto de cada cual.
ANOTACIONES: Son preferibles, para esta ensalada, los pulpos de playa que son mas pequeños, pero se puede adaptar a cualquier tipo de pulpo, siempre que se adapte también el tipo de cocción, pues hay que tener en cuenta el tamaño del pulpo y la dureza de su carne. Siempre es recomendable la previa congelación del pulpo para asegurar que estará, en cualquier caso, más tierno.
También se puede utilizar pulpo seco, si tenéis posibilidad de adquirirlo.













Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada